ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ


Μοναστηράκι
 Είναι συνοικία της Αθήνας γύρω από την ομώνυμη πλατεία, όπου  βρίσκεται η παλιά εκκλησία του Μοναστηρακίου , κτίσμα πιθανόν του 12ου αιώνα που είναι αφιερωμένη στην μνήμη της κοίμησης της Θεοτόκου.
 Το Μοναστηράκι παλαιότερα υπήρξε καθολικό μονής , από όπου πήρε η περιοχή το όνομα της. Ήταν κέντρο της παλιάς αγοράς της Αθήνας και εξακολουθεί και σήμερα να διατηρεί μια ιδιαίτερα ξεχωριστή γοητεία .Από το 1920 μέχρι και σήμερα υπάρχουν ο ναός της Παντάνασσας , το τζαμί του Κάτω Παζαριού ( ή αλλιώς Τζισδαράκη ) , το κτήριο των φυλακών και ο σταθμός του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.

      Το Τζαμί του Κάτω Παζαριού
Χτίστηκε το 1759 από τον τούρκο Τζισδαράκη με υλικό παρμένο από παλαιότερα κτήρια. Οι παλιοί Αθηναίοι πίστευαν πως κάτω από κάθε κίονα του ναού ήταν παγιδευμένη μια κατάρα , που επιβεβαιώθηκε με το ξέσπασμα λιμού στην πόλη. Μετά την επανάσταση του 1821 το κτήριο χρησιμοποιήθηκε για συνελεύσεις και το 1824 μετατράπηκε σε λαογραφικό μουσείο. Ύστερα μετονομάστηκε Εθνικό Μουσείο Κοσμητικών Τεχνών και σήμερα στο τζαμί στεγάζεται μια μεγάλη συλλογή κεραμικών.
  
Οδός Ηφαίστου
Το πιο σημαντικό σημείο στο Μοναστηράκι είναι βέβαια το παζάρι της οδού Ηφαίστου και των παρακείμενων στενών ή αλλιώς Γιουσουρούμ, από το όνομα ενός Εβραίου ιδιοκτήτη παλαιοπωλείου της περιοχής. Η ονομασία Γιουσουρούμ ενσωματώθηκε στην αστική γλώσσα κι έγινε ακόμα και τίτλος ενός τραγουδιού της δεκαετίας του 1980 από τον κυνικό της ΄΄υπόγειας΄΄σκηνής των Εξαρχείων Νικόλα Άσιμο. Μπορεί (όπως έλεγε κι ο Άσιμος) οι ανθρώπινες αξίες να πωλούνται για το κέρδος, πάντως η ευγενική κυρία της φωτογραφίας μας καλωσορίζει στην είσοδο του Γιουσουρούμ με ένα χωνί ζεστά κάστανα έναντι μικρού αντιτίμου.

Νάσια Γαβριηλίδου
Οι Πλακατζήδες Του Μοναστηρακίου
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ
Λόγω της βραδείας διείσδυσης του χριστιανισμού στην Αθήνα, όπου οι παγανιστικός χαρακτήρας παρέμενε , οι πρώτες χριστιανικές εκκλησίες , ιδρύονται μόλις στα μέσα του 5ου αιώνα. Ακολουθούν τον καθιερωμένο τύπο της τρίκλιτης βασιλικής και χτίζονται στην περιφέρεια, κυρίως λόγου έλλειψης διαθέσιμου χώρου μέσα στην πόλη. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το Τετράκογχο.  
ΚΑΠΝΙΚΑΡΕΑ
     Την περίοδο από τον 9ο αιώνα έως το 12ο αιώνα η πόλη, στο πλαίσιο ενός γενικότερου κλίματος ασφαλείας και ευφορίας, αναπτύχθηκε έξω από το υστερορωμαϊκό περίβολο, το οποίο μαρτυρείται από τις πολυάριθμες εκκλησίες που χτίστηκαν, όπως η Καπνικαρέα και άλλες εκκλησίες.
http://www.uoa.gr/typo3temp/pics/e9a7e031cb.jpg     Το 1834 κινδύνεψε να κατεδαφιστεί , για να εφαρμοστεί το ρυμοτομικό σχέδιο της νέας ελληνικής πρωτεύουσας του Βαυαρού αρχιτέκτονα Λέο Φον Κλέντσε, που προέβλεπε ευθεία την οδό Ερμού. Το μνημείο αυτό σώθηκε την τελευταία στιγμή χάρη στην παρέμβαση του πατέρα του Όθωνα. Η εκκλησία είναι αφιερωμένη στην Παναγία και κατά την παράδοση απεκαλείτο εκκλησία της Βασιλοπούλας, συνδεόμενη ίσως με κάποια από τις Αθηναίες βυζαντινές αυτοκράτειρες. Ωστόσο επικράτησε η ονομασία Καπνικαρέα.
     Το όνομα Καπνικαρέα σχετίζεται με τον κτήτορα-δωρητή του ναού. Στα βυζαντινά χρόνια Καπνικάριους ονόμαζαν τους εισπράκτορες του καπνικού φόρου, που ήταν φόρος οικοδομών και επιβλήθηκε στο Βυζάντιο από τις αρχές του 9ου αιώνα για κάθε καπνοδόχο.
            Ο ναός είναι κτισμένος στο μεγαλύτερο τμήμα του σύμφωνα με το πλινθοπερίκλειστο σύστημα κατασκευής. Οδοντωτές ταινίες, αραβικά γράμματα και μαρμάρινοι κιονίσκοι, στα παράθυρα ομορφαίνουν τους τοίχους.





Ηλιάνα Γιαννάκη, Σωτήρης Πέτρου
Οι Πλακατζήδες Του Μοναστηρακίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου